JPK 2.png

Diploma Pentadbiran Sistem Maklumat

Kursus ini diadakan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada peserta mengenai tugas, tanggungjawab dan keperluan menjadi seorang staf di peringkat pengurusan pejabat mengikut tahap. Peserta akan didedahkan dengan kemahiran pengurusan pejabat seperti dokumentasi, pemfailan dan penyelarasan mesyuarat dan acara, pengurusan perjalanan seterusnya dapat memenuhi keperluan pekerjaan sebagai eksekutif di bahagian perkeranian, pengurusan dan pentadbiran di semua sektor. 

Siapa yang layak memohon?

  • PT3/SPM atau setaraf atau berumur 15 tahun ke atas.

  • Mempunyai kemahiran / pengalaman menggunakan Microsoft Word, Excel & Powerpoint lebih daripada 3 tahun.

  • Pelajar yang tiada kemahiran / pengalaman sila klik disini.

Senarai Subjek Mengikut Tahap

TAHAP 2 [FB-024-2:2012]

Pengurusan Pejabat (6 bulan) 

  • Incoming Communication

  • Outgoing Communication

  • Filing Administration

  • Meeting Preparation Assistance

  • Basic Data Entry

TAHAP 3 [FB-020-3:2013]

Pengurusan & Pentadbiran Pejabat (12 bulan)

  • Office Operation Coordination

  • Meeting Arrangement

  • Procurement Administration

  • Customer Liaison

  • Office Safety & Security Administration

  • Event Arrangement Assistant

  • Application Software Basic Maintenance

  • Application Software Installation & Upgrade

TAHAP 4 [FB-081-4:2012]

Pengurusan, Pentadbiran & Setiausaha (15 bulan + 3 bulan praktikal)

  • Information System Security Administration

  • Information System Maintenance Coordination

  • Information System Inventory Control

  • Information System Marketing

  • Information System Project Coordination

 

Pilihan Kerjaya

Terdapat pelbagai peranan dalam pentadbiran. Banyak syarikat mengiklankan jawatan pentadbiran pejabat rendah, yang memberi peluang besar kepada calon SKM. Ramai orang memasuki peranan pentadbiran pejabat untuk memasuki pintu dalam industri yang kompetitif seperti pengiklanan, PR atau penerbitan.
 
Pentadbiran pejabat juga boleh menjadi pilihan yang bagus untuk mereka yang memerlukan susunan kerja yang lebih fleksibel. Sesetengah syarikat mempunyai peranan pentadbiran sambilan atau kasual, dan banyak lagi terbuka kepada pengaturan perkongsian kerja untuk peranan yang memerlukan waktu sepenuh masa. Antara kerjaya tersebut ialah;
  • Penyambut tetamu (Receptionist)

  • Kerani pentadbiran

  • Penolong pengurus Pejabat

  • Pembantu tadbir

  • Pembantu peribadi (PA)

  • Pembantu eksekutif (EA)

Apakah yang anda akan peroleh selepas kursus?

Graduan akan mempunyai pengetahuan dan kemahiran praktikal yang diperlukan untuk:

  • Kefahaman tentang prinsip pengurusan pejabat.

  • Kefahaman tentang prinsip pengurusan dan pentadbiran.

  • Kebolehan berkomunikasi secara berkesan dalam persekitaran organisasi.

  • Pengetahuan lanjutan tentang pentadbiran pejabat dengan kemahiran dalam prosedur pejabat.

  • Pengetahuan yang baik tentang peranan pentadbir, keupayaan untuk merangka pelan pengurusan.

  • Keupayaan untuk melaksanakan peranan sebagai pembantu eksekutif kepada pengurusan atau pentadbir pejabat.

  • Keupayaan untuk menggunakan prinsip pengurusan dalam pelbagai disiplin pengurusan.